Allsvenskan, Måste få ett uppsving!

Årets Allsvenska har hittills varit en besvikelse för många och även för mig. Allsvenskan skulle i år få ett uppsving nu med 16lag istället för 14. Men den effekten har tyvärr uteblivit då man i år ser att arenorna är tommare än någonsin och att de individuella misstagen är fler än på åratal. Tråkigt för svensk fotbolls utveckling att det blir på detta sätt. Ju fler lag desto bättre förutsättningar för ju lag från de mindre orterna större chanser att kunna slåss med de större.
Ljungskile är en saga och det kommer att vara en saga länge till och jag tror att LSK kan klara sig kvar i år men då kommer det att krävas fler heroiska matcher såsom den mot IFK Göteborg.

Man kan också prata om kvalitén i årets Allsvenska. Jag tycker att kvalitén absolut håller hög klass, det var längesen Allsvenskan innehöll så starka profiler som den gör i nuläget. Vilket bara är positivt för svensk elitfotboll men för att våran högsta serie skall få ett uppsving krävs det att arrangörerna gör mer för att locka till sig publiken till arenorna. Jag var och såg Gefle-AIK på ett vårvarmt Strömvallen, en helt okej match där jag faktiskt tycker att kryss hade speglat matchbild bäst. Men AIK visade återigen att dom har det som krävs och det lilla extra för att slå ett sådant lag som Gefle. En perfekt publikmatch vädermässigt och två relativt intressanta lag på planen vad mer kan man begära i Allsvenskan?!, Publiken svek dock igen när AIK-supportrarna uteblev. Det ända som syntes där AIK-supportrarna egentligen skulle stå var en banderoll med orden:

SEF, Ni borde tänka om?! (Vilket talar sitt tydliga språk)

Gefle har hittills denna säsong varit Allsvenskans besvikelse. Kanske har Gefle tappat sitt flyt till denna säsong men dom borde ändå ha den kvalitén i laget som krävs för att klara kontraktet, men då måste dom visa resultat inom en snar framtid annars kommer tåget att gå och lämna Gefle bakom sig. Jag hoppas och tror dock att Gefle kommer att klara sig kvar.



Skicka era synpunkter till: [email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0