EM-uttagning, Blir Henke kung?

Tack, Tack och åter tack Henrik Larsson, eller?
I mina ögon är Henrik Larsson den spelare som har betytt mest för svensk fotboll i modern tid och jag är inte ensam att tycka det. Men man kan ändå ställa sig frågan hur snyggt det är av Henke och bara glida in på ett bananskal nu igen. Jag förstår att många syftar på att det är dålig stil och så vidare MEN jag känner ändå att Sverige är betydligt starkare med Henke med i truppen. Som vi alla vet är Henke = respekt ute i Europa och det är en klar fördel för Sverige att Henke är med. Kommer Henke att klara tempohöjning från Trelleborg borta till Spanien i ett EM, jag tror på Henke och hans krafter, han är alldeles för bra för Allsvenskan som vi har sett framförallt denna säsong då han har varit ligans i särklass bästa spelare hittills.

Nog om Henke vi alla vet var han står och att han kommer att göra ett lysande slutspel. Man kan dock känna lidande med en sådan spelare som Marcus Berg som har gjort en fantastisk säsong i Gronningen och inte får chansen. Jag lider med sådana killar, dom som tillhör mittengenerationen dom som nästan kommer att vara för gamla när Zlatan och Elmander inte finns med längre, dem blir bortglömda på ett rent utsagt hemskt sätt. Det kommer alltid sådana generationer men tillskillnad från andra länder så är den mer märkbar i det svenska landslaget. Titta tillexempel på Svennis som tog en chansen och vågade, jag tänker först och främst på EM-04 då han spelade med den 18årige Wayne Rooney från start, man kan också säga att det var där som Rooney fick sitt egentliga genombrott. Den ända som har fått chansen från unga år med Lagerbäck i rodret är just Zlatan, vilket kanske inte är så konstigt men det finns ju oerhörd potentiell i våra yngre förmågor såsom till exempel Rasmus Lindgren som inte ens finns med i truppen utan istället väljer dom Daniel Andersson!!! Give me a break!

Det är aldrig fel att testa ungt men det svenska tankesättet inom landslaget är styrt av att Rutin är så himla viktigt men då förstår inte jag hur en som Cesc Fabregas som är 20år gammal dominerar det spanska mittfältet, hur mycket kött på benen har en 20åring då?
Jag tror att nyckelordet i detta EM blir VÅGA!, Och de är det jag hoppas att Lagerbäck och Roland verkligen gör.

blomfield.live.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0