Nyfunnen kärlek.

Efter en tids frånvaro från bloggen så har jag nu bestämt mig att återigen försöka ta tag i mig själv och dela med mig av mina tankar kring idrott och sport i största allmänhet, dvs inte bara fotboll.

Dagens inlägg kommer att handla om en välsignad sport som jag kom i kontakt med för cirka 1år sedan, en sport som på många sätt har fängslat mig från att inte ha brytt mig ett skit om sporten till att helt och hållet fastna och blivit mer eller mindre "nörd". Nörd som enligt Wikipedia stavas på följande vis:

"Nörd kommer från engelskans slangord nerd och är en stereotypisk, oftast negativ benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde. Ordet användes första gången 1950 i Dr. Seuss bok If I Ran the Zoo, men då med betydelsen av en särskild djurart.[1]
En vanlig uppfattning är att så kallade nördar ofta intresserar sig mer för
teknik eller naturvetenskap (exempelvis datornörd, biologinörd eller schacknörd) än socialt umgänge. Men ordet är flexibelt och exempelvis kan man ersätta audiofil med ljudnörd eller kalla den som gillar Counter-Strike för cs-nörd."

Sporten stavas Amerikansk fotboll och ligan stavas NFL (National Football League). Ett intresse som väktes för ganska exakt 13månader sedan på en parkering på andra sidan jordklotet i en stad som stavas Kansas City, MO. Jag och mina kära vänner var som sagt över på ett besök till USA och staden Kansas City, kanske inte den mest glamorösa staden i USA eller den första man förknippar med semester. Men för att komma till saken så började resan kring mitt enorma intresse där på parkeringen utanför Arrowhead Stadium, en arena som tar cirka 80000 personer och som kändes enorm. Jag har själv varit på både Old Trafford, Santiago Bernabeu och Signal Iduna Park, men inramning och arenan kändes ändå på något vis annorlunda och mer "levande". Levande är kanske ettt konstigt uttryck att använda men just de ordet kändes bäst. Hela dagen började med att man enligt traditionen åker tidigt till arenan med en grill och någon låda öl i bagaget och helt enkelt börjar att umgås på parkering med en massa vänner eller folk som man överhuvudtaget aldrig träffat. Man spelar olika sorters spel och laddar för match. Det kallas "Tailgate" en sak som aldrig skulle komma på tal i Europa. Tänk dig att AIK och Djurgårdens såkallade "fans" skulle sitta utanför Råsunda innan match å dricka öl och spela olika spel tillsammans?, Som både ni och jag vet så vore en sådan tanke helt omöjligt.

Redan där började tjusningen med det hela att se alla människor sitta tillsammans och ha trevligt oavsett vilken tröja man har eller vilket lag som man hejar på. En tanke som är så långt ifrån ens egna verklighet eller uppfattning. Redan då började tankegångarna dunka igång i huvudet "tänk om" något sådant vore möjligt i Sverige. The American way kanske inte är så dum alla gånger. Efter några timmar på parkering va det dags att entra denna gigantiska byggnad för att avnjuta 3timmar av en sport som jag vid den tiden knappt visste någonting om. Jag kan ärligt säga att jag inte kunde en enda regel vid den tidpunkten, men det hade absolut ingen betydelse för atmosfären gjorde så att det inte var viktigt eller relevant på något sätt. Tänk er själv att gå på något som ni inte vet någonting om och sedan bli helt fängslade, vilken upplevelse skulle det vara?.

Denna sanna berättelse handlar dock inte om en NFL match utan om en Collegematch, vilket gör det hela ännu mer speciellt på något vis. Att bli så fast för en idrott som då spelades mellan två skollag. Matchen slutade med seger åt "vårat" lag Missouri Tigers över ärkerivalen Kansas City Jayhawks inför cirka 75000(!) personer, men resultatet hade inte för min del spelat någon roll för att efter den matchen så visste jag att den här sporten kommer att förfölja mig resten av livet, det kändes precis som en nyfunnen kärlek.

//BlomField


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0